In Memory - דברים לזכרו

ד"ר יוסף דרור – האיש ופועלו למען קידום התזונה בישראל

את ד" ר יוסי דרור ז"ל (להלן יוסי) היכרנו, יוספה כחל וחוה אלטמן, במסגרת אקדמית הקשורה לפועלו לקידום הבריאות באמצעות תזונה, כשעבדנו במחלקה לתזונה במשרד הבריאות, ולכן נתייחס בדברנו ,בעיקר ,לתרומתו לקידום התזונה בישראל.

יוסי היה גאון, אשר אמנם רכש את השכלתו האקדמית הפורמלית בתחום בעלי חיים, אבל היה אוטודיידקט בתחומים רבים אחרים והגה רעיונות כמעיין מתגבר. הוא היה איש מקצוע יצירתי שהוסיף לשיגרת התזונה נושאים מהותיים המקדמים את בריאות הציבור. הוא שיתף רבים בהתלבטויות המקצועיות ובכך פיתח דרך חשיבה ועבודה יחודיים לבאים אחריו.

יוסי היה חבר ויושב ראש בוועדות רבות , ביניהן ועדת מולטי-ויטמינים לזקנים השוהים במוסדות גריאטריים , ועדת המשך בנושא מתן ויטמין D , ועדת סימון תזונתי והעשרת מזון משרד הבריאות .במסגרת ועדת מולטי-ויטמינים לקשישים-יוסי תיכנן תוסף תזונה ייעודי לזקנים המבוסס על הידע לגבי מחסורים באוכלוסייה זו . תוסף זה ייחודי ומבוסס על הרעיון לתת מחצית מהקצובה המומלצת בהנחה שמחצית מהרכיבים מגיעים מהתפריט שהקשיש אוכל .יוסי, השתתף בישיבות ודיונים במשרד הבריאות עם המנכ"ל והמועצה הלאומית לגריאטריה על מנת לשכנע את נחיצות התוסף ולהבטיח את הספקתו לאוכלוסיית בתי האבות. עד עצם היום הזה האוצר מממן את התוסף לכ-18,000 זקנים.

 

יוסי היה הראשון בארץ שהתריע בפני צריכת יתר של רכיבי תזונה. דגש מיוחד ניתן לויטמין D והנזק במתן מינונים גבוהים לאוכלוסייה. כחבר בוועדת ויטמין D התווה נוהל מתן ויטמין D לאוכלוסייה/לקשישים.

יוסי נלחם על הוזלת הלחם המלא למחיר שכל יד משגת לאור ממצאים שתמחו בקידום בריאות הציבור , וביקש שלחם מלא יהיה מסובסד במקום הלחם האחיד . הוא תרם לביסוס והפצת החשיבות של אכילת לחם מקמח מלא לכל האוכלוסייה. לשם כך הגיע לכנסת, למשרד המסחר והתעשייה ולשרות המזון במשרד הבריאות לדיונים ולקידום הנושא. חלק מתהליך קידום התזונה היה עד כון תקן 1145 שנעשה במכון התקנים ויוסי היה בין אנשי התזונה שדרש התייחסות מקצועית ולא רק אדמיניסטרטיבית לכך .

כמו כן, יוסי הציע למשרד הבריאות סימון נפרד לסיבים הטבעיים של החיטה וסימון נפרד לסיבים המוספים ללחם קל. ובנוסף יוסי ניסה לקדם הוספת סיבים להזנה אנטראלית ותמך בתכשירים עם סיבים.

לאחרונה, כתב ספר על סיבים תזונתיים.

הוא היה שותף יחד עם חוקרים נוספים מ בתי חולים שמואל הרופא ומשיבא לזיהוי המנגנון של תסמונת חידוש ההזנה במאושפזים בבית חולים גריאטרי .

בהמשך לנאמר על ידי הגב' יוספה כחל והגב' חוה אלטמן, ברצוני להוסיף דברים הנוגעים לתרומתו של יוסי לקידום התזונה בישראל.

הכרתי את יוסי במשך לימודי לתואר ראשון בתזונה. בסוף השנה השלישית לל ימודים הוא הנחה אותי בסמינר, אשר בעקבותיו בקשתי ממנו להדריכני לתואר שני.

במקביל לעריכת המחקר לעבודת ה מסטר ערכנו מחקר על השפעת צריכת חלבון על דגרדציה של חלבונים בעופות ופרסמנו מאמר ב-Ann Nutr Metab בשם,

Turnover of short-lived proteins chick leukocytes following dietary treatments.

בתור תזונאית, בקשתי מיוסי לערוך מחקר לצורך הגשת עבודת מסטר, בנושא תזונתי, ובחרנו לבדוק תוספת רכיבי קורט לקשישים והשפעתם על מצב כמה ויטמינים ואיפיונים ביוכימיים, פיסיולוגיים, תפקודיים- קוגניטיביים ונפשיים.

לאור המחסורים בויטמינים ויסודות קורט שנמצאו בקרב הקשישים במסגרת עבודת המסטר שלי בבתי אבות, הציע יוסי למנהלת המחלקה לתזונה דאז, ד"ר דורית ניצן, להקים ועדה להספקת ויטמיני ם לקשישים ממוסדים .

בעקבות המלצות הועדה, פנה יוסי מספר פעמים לאגף לגריאטריה, וביקש ליישם את המלצות הועדה. לאחר מספר שנים ומספר פניות מצידו של יוסי, הורה ד"ר אהרון כהן , ראש האגף לגריאטריה דאז במשרד הבריאות, לספק את תכשיר המולטיויטמינים, אשר על הרכבו הוחלט בוועדה ל מאושפזים בבתי האבות באמצעות "קוד" (מימון משרד הבריאות). פרסמנו מספר מאמרים בנושא ואף הופענו ב שלושה כנסים בתזונה (מונטריאול, מדריד ופריז).

יוסי גם כתב סקירות בתזונה למגזין גלילאו והזמין גם אחרים, ביניהם יוספה ואני לכתוב במגזין.

לאחר סיום התואר השני, המשכתי לתואר שלישי גם הוא בקשישים בבתי אבות , והפעם ערבנו במחקר על פי בקשתו של יוסי ביוכימיה ומצב ויטמינים על פי בקשתי .נושא המחקר היה השפעת תוספת ויטמיןB6 על שיחלוף החלבונים קצרי-החיים בניוטרופילים של בני אדם ובמודל בעלי חיים )חולדות(. המחקר בבעלי חיים נערך, כי לא ניתן לגרום למחסורים בבני אדם. במסגרת מחקר זה גם בדקנו במודל בעלי חיים השפעת תוספת של הומוציסטאין לניוטרופילים על דגרדציה של חלבון, ופרסמנו מאמר ב-Clin Biochem בשם Homocysteine effect on protein degradation rates.

בשיתוף עם רופאים בכללית שירותי בריאות, יוסי ערך מחקר בקרב מבוטחי כללית שירותי בריאות על הקשר בין מצב ו יטמין D לבין תסמונת לבבית חריפה ותמותה, ופרסם מאמר ב- J Clin Endocrine Metab בשם
Vitamin D levels for preventing acute coronary syndrome and mortality: evidence of non-linear association.

לאחר קבלת התואר של דוקטור לפילוסופיה, המשכנו לשתף פעולה בכתיבת סקירות על הקשר בין תזונה לבין מחלות כרוניות.

בין השאר, כתבנו ביחד:
Vitamins in the Prevention or Delay of Cognitive Disability of Aging
*שהתפרסם ב- Current Aging Science

*שני פרקים:
1 .Molybdenum
2 The Nadir Range of the U-Shaped Curve

בספר Trace Elements and Minerals in Health and Longevity

יהי זכרו ברוך!

ד"ר פליציה שטרן ,PhD RD , חוה אלטמן RD MPH, יוספה כחל RD MPH